|
1.2 |
Sistem Nombor Perenambelasan |
|
|
Pengenalan kepada Sistem Nombor Perenambelasan |
- Sistem nombor perenambelasan ialah satu sistem nombor yang digunakan untuk mewakili nombor perduaan yang digunakan sebagai bahasa mesin.
- Kepentingan sistem nombor perenambelasan adalah untuk mewakili warna pada alatan digital dalam model warna RED, GREEN dan BLUE.
- Sistem nombor perenambelasan digunakan untuk pembangunan asas sistem mikroproses.
- Semua mesej ralat tentang lokasi ingatan komputer ditunjukkan dengan sistem nombor perenambelasan.
- Sistem nombor perenambelasan menggunakan sepuluh digit (nombor) dan enam abjad iaitu:
- \(0\,,1\,,2\,,3\,,4\,,5\,,6\,,7\,,8\,,9\)
- \(A\,,B\,,C\,,D\,,E\,,F\)
|
|
|
1.2.1 Perbezaan antara Nombor Perenambelasan dan Nombor Perpuluhan |
Perwakilan Huruf Semasa Pengiraan dalam Sistem Nombor Perenambelasan |
- Sistem nombor perenambelasan atau disebut sistem nombor heksadesimal menggunakan digit-digit \(0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E\) dan \(F\) untuk mewakili sebarang nombor.
- Sistem nombor perenambelasan juga dikenali sebagai Sistem Asas 16 kerana terdapat 16 pilihan digit bermula daripada \(0\) hingga \(9\) dan \(A\) hingga \(F\).
Huruf |
\(A\) |
\(B\) |
\(C\) |
\(D\) |
\(E\) |
\(F\) |
Nilai |
\(10\) |
\(11\) |
\(12\) |
\(13\) |
\(14\) |
\(15\) |
- Nombor dalam sistem nombor perenambelasan ditanda dengan subskrip \(16\) pada hujung nombor tersebut. Contohnya nombor perenambelasan \(401\) akan ditulis sebagai \(401_{16}\).
|
Nilai Digit dalam Sistem Nombor Perenambelasan |
- Tiap-tiap digit dalam sistem nombor perenambelasan mempunyai nilai tempatnya tertentu.
- Nilai tempat sistem nombor perenambelasan ialah sa, enam belas, dua ratus lima puluh enam, dan seterusnya.
- Nilai sesuatu digit dikira dengan mendarabkannya dengan nilai tempatnya.
- Jadual di bawah menunjukkan cara memperoleh nilai digit-digit bagi nombor perenambelasan \(401_{16}\).
Gandaan \(16\) |
\(16^4\) |
\(16^3\) |
\(16^2\) |
\(16^1\) |
\(16^0\) |
Nilai tempat |
\(65\,536\) |
\(4\,096\) |
\(256\) |
\(16\) |
\(1\) |
|
Perbezaan Nombor Perpuluhan dan Nombor Perenambelasan |
Nombor Perpuluhan |
Nombor Perenambelasan |
Dikenali sebagai sistem asas sepuluh |
Dikenali sebagai sistem asas enambelas |
Sistem nombor desimal |
Sistem nombor heksadesimal |
Ditanda dengan subskrip \(10\) |
Ditanda dengan subskrip \(16\) |
Mempunyai \(10\) digit |
Mempunyai \(16\) digit |
Nilai tempat: \(1,10,100,...\) |
Nilai tempat: \(1,16,256,...\) |
|
|
|
1.2.2 (i) Penukaran Nombor Perpuluhan kepada Nombor Perenambelasan |
Langkah-Langkah Penukaran |
- Bahagikan nombor perpuluhan dengan \(16\) dan catatkan bakinya.
- Hasil bahagi dibahagi seterusnya dibahagi dengan \(16\) dan catat bakinya sehingga nombor tidak boleh dibahagi lagi.
- Susun nombor dari bawah ke atas.
|
Tukarkan nombor perpuluhan \(1137\) kepada nombor perenambelasan.
\(1137\div16=71\) |
baki \(1\) |
\(71\div16=4\) |
baki \(7\) |
\(4\div16=0\) |
baki \(4\) |
Oleh itu, nombor perenambelasan adalah \(471_{16}\).
|
|
|
1.2.2 (ii) Penukaran Nombor Perenambelasan kepada Nombor Perpuluhan |
- Proses penukaran boleh dilakukan dengan mendarab nombor perenambelasan dengan nilai tempat nombor perenambelasan.
|
Tukarkan nombor perenambelasan \(1AE3_{16}\) kepada nombor perpuluhan.
Nilai tempat |
\(16^3=4096\) |
\(16^2=256\) |
\(16^1=16\) |
\(16^0=1\) |
Nombor perenambelasan |
\(1\) |
\(A\;(10)\) |
\(E\;(14)\) |
\(3\) |
Jumlah |
\((4096\times1)+(256\times10)+(16\times14)+(1\times3)=6883\) |
Oleh itu, nombor perpuluhan adalah \(6883\).
|
|
|
Nombor Perenambelasan |
Nombor Perduaan |
\(0\) |
\(0000\) |
\(1\) |
\(0001\) |
\(2\) |
\(0010\) |
\(3\) |
\(0011\) |
\(4\) |
\(0100\) |
\(5\) |
\(0101\) |
\(6\) |
\(0110\) |
\(7\) |
\(0111\) |
\(8\) |
\(1000\) |
\(9\) |
\(1001\) |
\(A\;(10)\) |
\(1010\) |
\(B\;(11)\) |
\(1011\) |
\(C\;(12)\) |
\(1100\) |
\(D\;(13)\) |
\(1101\) |
\(E\;(14)\) |
\(1110\) |
\(F\;(15)\) |
\(1111\) |
|
|
1.2.2 (iii) Penukaran Nombor Perenambelasan kepada Nombor Perduaan |
Tukarkan nombor perenambelasan \(1BA_{16}\) kepada nombor perduaan.
Nombor perenambelasan |
\(1\) |
\(B\;(11)\) |
\(A\;(10)\) |
Digit nombor perduaan |
\(0001\) |
\(1011\) |
\(1010\) |
Nombor perduaan |
\(110111010_2\) |
Oleh itu, dalam nombor perduaan adalah \(110111010_2\).
|
|
|
1.2.2 (iv) Penukaran Nombor Perduaan kepada Nombor Perenambelasan |
Kaedah untuk Menukarkan Nombor Perduaan kepada Nombor Perenambelasan |
- Terdapat dua kaedah untuk menukarkan nombor perduaan kepada nombor perenambelasan iaitu:
- Kaedah pengumpulan empat digit nombor perduaan.
- Kaedah pengiraan.
|
Langkah-Langkah Menggunakan Kaedah Pengumpulan Empat Digit Nombor Perduaan |
- Kumpulkan nombor perduaan kepada kumpulan empat digit.
- Cari nilai setara nombor perenambelasan dengan empat digit nombor perduaan.
- Susun semula nombor perenambelasan dari kiri ke kanan.
|
Tukarkan nombor perduaan \(11000101011_2\) kepada nombor perenambelasan.
Nombor perduaan |
|
\(1\) |
\(1\) |
\(0\) |
\(0\) |
\(0\) |
\(1\) |
\(0\) |
\(1\) |
\(0\) |
\(1\) |
\(1\) |
Kumpulan empat digit |
\(0110\) |
\(0010\) |
\(1011\) |
Nombor perenambelasan |
\(6\) |
\(2\) |
\(11\;(B)\) |
Oleh itu, nombor perenambelasan adalah \(62B_{16}\).
|
Langkah-langkah Menggunakan Kaedah Pengiraan |
|
Tukarkan nombor perduaan \(100101000110_2\) kepada nombor perenambelasan.
Nombor perduaan |
\(1\) |
\(0\) |
\(0\) |
\(1\) |
\(0\) |
\(1\) |
\(0\) |
\(0\) |
\(0\) |
\(1\) |
\(1\) |
\(0\) |
Kumpulan empat digit |
\(1001\) |
\(0100\) |
\(0110\) |
Nilai tempat |
\(8\) |
\(4\) |
\(2\) |
\(1\) |
\(8\) |
\(4\) |
\(2\) |
\(1\) |
\(8\) |
\(4\) |
\(2\) |
\(1\) |
Jumlah |
\((8\times1)+(1\times1)=9\) |
\((4\times 1)=4\) |
\((4\times1)+(2\times1)=6\) |
Oleh itu, nombor perenambelasan adalah \(946_{16}\).
|
|
|
1.2.3 Penukaran Pengekodan ASCII kepada Nombor Perenambelasan berdasarkan Aksara yang Diberi |
- Komputer hanya memahami satu bahasa, iaitu bahasa mesin.
- Bahasa mesin hanya terdiri daripada nilai 1 dan 0 sahaja.
- Jika manusia perlu menulis atur cara dalam bahasa mesin untuk difahami komputer, proses ini adalah sangat rumit dan tidak efisien.
- Maka satu bahasa yang dapat menterjemah bahasa mesin yang boleh difahami oleh manusia diperlukan.
- Pengekodan ASCII adalah bahasa penterjemahan.
- Setiap perkataan dibentukkan berdasarkan pelbagai simbol atau aksara.
- Apabila sesuatu butang ditekan pada papan kekunci, satu rentetan nombor yang mewakilkan sesuatu simbol atau aksara akan dijanakan. Nombor tersebut dikenali sebagai kod aksara.
- Kod ASCII merupakan salah satu sistem pengekodan yang membolehkan manusia berinteraksi dengan sebuah komputer.
- Sistem piawai ASCII membolehkan komponen-komponen komputer yang dihasilkan oleh pelbagai pengeluar dapat beroperasi dengan betul dalam sesebuah komputer.
- Sistem ini juga membolehkan jenis-jenis peralatan pemprosesan data yang berlainan berfungsi dengan sempurna dan peralatan-peralatan dapat berkomunikasi di antara satu sama lain dengan sempurna.
|
|
|