18:  Bersuci Asas Kebersihan

 
18 Bersuci Asas Kebersihan
 
Maksud Thaharah
  • Dari segi bahasa: Suci dan bersih.
  • Dari segi istilah: Suci dan bersih daripada hadas dan najis.
 
Dalil Naqli
اِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ التَّوَّابِيْنَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِيْ
Terjemahan: Sungguh, Allah SWT menyukai orang yang tobat dan menyukai orang yang menyucikan diri. (Surah Al-Baqarah, 2: ayat 222)
 
Thaharah
Mengangkat Hadas
Kecil. Besar.
Berwudhu atau tayammum. Mandi atau tayammum.
 
Thaharah Menyucikan najis
  • Mukhaffafah.
  • Mutawassitah.
  • Mughallazah.
 
Alat-Alat Bersuci Kegunaan
Air Digunakan untuk mandi dan berwudhu, beristinjak, menyucikan sesuatu yang terkena najis.
Debu tanah  Digunakan untuk bertayammum.
Batu/Benda kesat Digunakan untuk beristinjak.
 
Sumber Air Mutlak
  • Air hujan.
  • Air mata air.
  • Air sungai.
  • Air laut.
  • Air perigi.
  • Air salji.
  • Air embun.
 
Tanah
Debu yang suci daripada najis digunakan untuk bertayammum sebagai ganti kepada wudhu dan mandi wajib.
 
Batu atau Benda Kesat
  • Batu yang suci boleh digunakan untuk beristinjak di samping penggunaan air.
  • Alat lain yang boleh digunakan untuk beristinjak ialah benda-benda kesat seperti tisu, kertas dan daun.
 
 
Air
Jenis Air Air Mutlak Air Musta'mal Air Musyammas Air Mutanajis
Maksud

Air yang suci dan boleh digunakan untuk bersuci.

Air yang suci tetapi tidak boleh digunakan untuk bersuci.

AIr yang disimpan di dalam bekas logam yang terdedah kepada cahaya matahari kecuali bekas emas dan perak.

Air yang dimasuki atau terkena najis.

Sifat
  • Air bersih yang belum digunakan untuk mengangkat hadas atau bersuci.
  • Air yang tidak berubah sama ada  warna, bau atau rasanya dengan sebab benda asing yang dimasukkan ke dalamnya.

Air mutlak yang telah digunakan untuk bersuci.

Air yang terdedah kepada cahaya matahari di negeri yang iklimnya terlalu panas.

  • Air yang dimasuki najis dan jumlahnya tidak sampai dua kolah walaupun tidak mengubah warna, bau dan rasa.
  • Air tidak mengalir yang berubah warna, bau atau rasa apabila dimasuki najis walaupun melebihi dua kolah.
Kegunaan

Mandi wajib , berwudhu dan membasuh sesuatu yang terkena najis.

Boleh diminum dan digunakan untuk perkara yang tidak berkaitan dengan mengangkat hadas atau bersuci.

Makruh apabila digunakan ketika masih panas.

Tidak sah bersuci dengannya dan tidak boleh diminum.

 
Perbezaan Suci dan Bersih
Suci Bersih

Kotoran yang bukan najis dan boleh dibersihkan dengan hanya menggunakan sapu tangan atau tisu sahaja.

Pakaian yang terkena najis dan dibasuh dengan sabun tetapi tidak menggunakan air mutlak.

  • Tidak bersih tetapi suci.
  • Boleh digunakan untuk solat.
  • Bersih tetapi tidak suci.
  • Tidak boleh digunakan untuk solat.
 
 

18:  Bersuci Asas Kebersihan

 
18 Bersuci Asas Kebersihan
 
Maksud Thaharah
  • Dari segi bahasa: Suci dan bersih.
  • Dari segi istilah: Suci dan bersih daripada hadas dan najis.
 
Dalil Naqli
اِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ التَّوَّابِيْنَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِيْ
Terjemahan: Sungguh, Allah SWT menyukai orang yang tobat dan menyukai orang yang menyucikan diri. (Surah Al-Baqarah, 2: ayat 222)
 
Thaharah
Mengangkat Hadas
Kecil. Besar.
Berwudhu atau tayammum. Mandi atau tayammum.
 
Thaharah Menyucikan najis
  • Mukhaffafah.
  • Mutawassitah.
  • Mughallazah.
 
Alat-Alat Bersuci Kegunaan
Air Digunakan untuk mandi dan berwudhu, beristinjak, menyucikan sesuatu yang terkena najis.
Debu tanah  Digunakan untuk bertayammum.
Batu/Benda kesat Digunakan untuk beristinjak.
 
Sumber Air Mutlak
  • Air hujan.
  • Air mata air.
  • Air sungai.
  • Air laut.
  • Air perigi.
  • Air salji.
  • Air embun.
 
Tanah
Debu yang suci daripada najis digunakan untuk bertayammum sebagai ganti kepada wudhu dan mandi wajib.
 
Batu atau Benda Kesat
  • Batu yang suci boleh digunakan untuk beristinjak di samping penggunaan air.
  • Alat lain yang boleh digunakan untuk beristinjak ialah benda-benda kesat seperti tisu, kertas dan daun.
 
 
Air
Jenis Air Air Mutlak Air Musta'mal Air Musyammas Air Mutanajis
Maksud

Air yang suci dan boleh digunakan untuk bersuci.

Air yang suci tetapi tidak boleh digunakan untuk bersuci.

AIr yang disimpan di dalam bekas logam yang terdedah kepada cahaya matahari kecuali bekas emas dan perak.

Air yang dimasuki atau terkena najis.

Sifat
  • Air bersih yang belum digunakan untuk mengangkat hadas atau bersuci.
  • Air yang tidak berubah sama ada  warna, bau atau rasanya dengan sebab benda asing yang dimasukkan ke dalamnya.

Air mutlak yang telah digunakan untuk bersuci.

Air yang terdedah kepada cahaya matahari di negeri yang iklimnya terlalu panas.

  • Air yang dimasuki najis dan jumlahnya tidak sampai dua kolah walaupun tidak mengubah warna, bau dan rasa.
  • Air tidak mengalir yang berubah warna, bau atau rasa apabila dimasuki najis walaupun melebihi dua kolah.
Kegunaan

Mandi wajib , berwudhu dan membasuh sesuatu yang terkena najis.

Boleh diminum dan digunakan untuk perkara yang tidak berkaitan dengan mengangkat hadas atau bersuci.

Makruh apabila digunakan ketika masih panas.

Tidak sah bersuci dengannya dan tidak boleh diminum.

 
Perbezaan Suci dan Bersih
Suci Bersih

Kotoran yang bukan najis dan boleh dibersihkan dengan hanya menggunakan sapu tangan atau tisu sahaja.

Pakaian yang terkena najis dan dibasuh dengan sabun tetapi tidak menggunakan air mutlak.

  • Tidak bersih tetapi suci.
  • Boleh digunakan untuk solat.
  • Bersih tetapi tidak suci.
  • Tidak boleh digunakan untuk solat.