Chapter 6: Reka Bentuk Pengaturcaraan
What you need to learn in this chapter
Dalam bab 'Reka Bentuk Pengaturcaraan', kita akan belajar tentang asas pengaturcaraan dan pembangunan kod arahan. Pertama, kita akan belajar tentang pengaturcaraan dan kegunaannya dalam kehidupan seharian. Kita akan mempelajari algoritma, iaitu pseudokod dan carta alir, yang membantu kita merancang langkah-langkah dalam menyelesaikan masalah.
Kemudian, kita akan mengenal pasti fitur-fitur pada antara muka perisian pengaturcaraan. Kita akan belajar menggunakan fitur-fitur ini untuk menggerakkan objek, memasukkan dialog, bunyi, dan objek baharu dalam perisian pengaturcaraan. Dengan menggunakan fitur-fitur ini, kita dapat mencipta program yang lebih interaktif dan menarik.
Dalam bab ini, kita akan belajar cara-cara untuk merancang dan membangunkan kod arahan yang efektif. Kita akan memahami bagaimana mengatur langkah-langkah dalam program dan menggunakan fitur-fitur pengaturcaraan untuk mencapai matlamat yang dikehendaki.
Dengan mempelajari bab ini, kita akan dapat memahami asas pengaturcaraan dan pembangunan kod arahan. Kita akan dapat menggunakan pengetahuan ini untuk mencipta program-program yang berguna dan kreatif. Jadi, mari kita bersedia untuk mempelajari bab 'Reka Bentuk Pengaturcaraan' dengan penuh semangat!
Topics in this chapter
What you will learn in this topic
- Menyatakan maksud pengaturcaraan dan kegunaan atur cara dalam perkakasan harian
- Mengenal pasti algoritma iaitu pseudokod dan carta alir
- Menulis pseudokod dan melukis carta alir struktur kawalan jujukan dalam situasi ringkas
- Menghuraikan satu masalah menggunakan pseudokod dan carta alir
- Menilai dan membuat penambahbaikan pseudokod dan carta alir yang dihasilkan
- Merumuskan pseudokod dan carta alir yang telah dihasilkan
What you will learn in this topic
- Mengenal pasti fitur-fitur pada antara muka perisian pengaturcaraan
- Menggunakan fitur-fitur untuk menggerakkan objek, memasukkan dialog, bunyi dan objek baharu dalam perisian pengaturcaraan
- Membina atur cara struktur kawalan jujukan menggunakan fitur-fitur yang sesuai untuk sesuatu objek: i. Melakukan pergerakan dari kedudukan A ke kedudukan B dengan kadar kelajuan berbeza. ii. Memaparkan dialog yang sesuai. iii. Mengeluarkan bunyi yang sesuai.
- Menjalankan atur cara yang dibina dan membaiki ralat sekiranya ada
- Menghasilkan satu atur cara baharu menggunakan fitur- fitur yang bersesuaian dalam perisian pengaturcaraan
- Membentangkan secara lisan penghasilan atur cara baharu dalam perisian pengaturcaraan