Chapter 1: Pengaturcaraan
What you need to learn in this chapter
Dalam bab 'Pengaturcaraan' dalam mata pelajaran Sains Komputer, kita akan mempelajari beberapa topik penting. Pertama, kita akan belajar tentang strategi penyelesaian masalah. Ini melibatkan langkah-langkah untuk mengatasi masalah dan mencari penyelesaian yang efektif. Kita juga akan mempelajari tentang algoritma, yang merupakan langkah-langkah terperinci untuk menyelesaikan masalah. Selain itu, kita akan mempelajari pemboleh ubah, pemalar, dan jenis data. Pemboleh ubah digunakan untuk menyimpan nilai yang dapat berubah, sementara pemalar digunakan untuk menyimpan nilai yang tetap. Jenis data menggambarkan jenis nilai yang dapat disimpan dalam pemboleh ubah atau pemalar. Terakhir, kita akan mempelajari struktur kawalan, yang digunakan untuk mengendalikan aliran program. Ini termasuk struktur pengulangan dan struktur percabangan. Dengan mempelajari bab ini, kita akan dapat memahami dasar-dasar pengaturcaraan dan bagaimana mengatasi masalah dengan menggunakan algoritma dan struktur kawalan.
Topics in this chapter
What you will learn in this topic
- Menerangkan keperluan penyelesaian masalah berstrategi
- Menjelaskan ciri penyelesaian masalah berkesan
- Menggunakan proses penyelesaian masalah (i) Kumpul dan analisa data (ii) Tentukan masalah (iii) Jana idea – hapus halangan (iv) Jana penyelesaian (v) Tentukan tindakan (vi) Laksanakan penyelesaian (vii) Buat penilaian (viii) Buat penambahbaikan
What you will learn in this topic
- Mengunakan algoritma untuk menyatakan penyelesaian kepada masalah
- Membina algoritma penyelesaian masalah dengan menggunakan struktur kawalan dalam pengaturcaraan (urutan, pilihan dan ulangan)
- Menguji dan membaiki ralat dalam algoritma
- Mengesan nilai pemboleh ubah pada setiap tahap dalam algoritma
- Mengenal pasti output yang betul dari algoritma berdasarkan input yang diberi
- Menterjemah algoritma ke bahasa pengaturcaraan
What you will learn in this topic
- Menjelaskan hubungan antara jenis data, saiz data dan kapasiti ingatan komputer
- Memilih dan menggunakan jenis data yang bersesuaian (i) Integer (int) (ii) Nombor nyata (float, double) (iii) Aksara (char)/ rentetan (String) (iv) Boolean
- Membezakan pemboleh ubah sejagat (global) dan setempat (local)
- Mengisytiharkan, memulakan dan menetapkan nilai pada pemboleh ubah dan pemalar
- Menggunakan penyataan umpukan dan penyataan aritmetik
- Menulis atur cara untuk memasukkan input dari papan kekunci dan memaparkan output
What you will learn in this topic
- Menerangkan aliran struktur kawalan pilihan (i) if-else (ii) switch-case
- Menulis atur cara menggunakan struktur kawalan pilihan dengan menggabungkan operator hubungan dan operator logical
- Menerangkan aliran struktur kawalan ulangan (i) for (ii) while (iii) do-while
- Menulis atur cara menggunakan struktur kawalan ulangan yang melibatkan (i) operator increment (++) dan decrement (--) (ii) class Math (method random) (iii) Boolean
What you will learn in this topic
- Membezakan jenis ralat dalam atur cara (sintaks, masa larian dan logik)
- Mengesan, mengenalpasti, menterjemah mesej ralat dan membaiki ralat
- Mengenalpasti nilai bagi pemboleh ubah pada bahagian tertentu atur cara
- Menghasilkan atur cara yang mudah dibaca dengan menggunakan gaya yang baik (komen, nama pembolehubah yang bermakna, inden)
What you will learn in this topic
- Menerangkan struktur tatasusunan (array) satu dimensi (i) Isytihar nilai (ii) Umpukan nilai awal
- Menggunakan subatur cara dan memahami konsep menghantar parameter ke subatur cara dan mengembalikan data
- Membezakan antara function dan procedure pada subatur cara
- Menulis atur cara bermodular yang mengandungi struktur tatasusunan
What you will learn in this topic
- Menghuraikan setiap fasa dalam kitaran hayat pembangunan sistem (SDLC) (i) Menganalisa masalah bagi menentukan keperluan (ii) Mereka bentuk penyelesaian (iii) Melaksanakan penyelesaian (iv) Menguji dan menyah ralat (v) Mendokumentasi
- Mencipta aplikasi (seperti aplikasi mudah alih) atau aplet dengan antara muka bergrafik menggunakan bahasa pengaturcaraan yang dipelajari mengikut SDLC untuk menyelesaikan masalah.
Assess yourself by staged practices
Learn more »