Tiada lagi Pop Kuiz yang menggunakan pen dan kertas. Penilaian formatif dalam talian kini menggunakan isyarat tangan, tapak perbincangan, undian secara maya atau ‘online polls’, dan sebagainya.
Guru tidak perlu mengubah semula penilaian formatif tradisonal. Bagaimanapun, menurut Mike Anderson, beliau mengesyorkan agar guru mengubah amalan kebiasaan mereka.
Banyak aplikasi digital dan laman sesawang seperti Nearpod, Flipgrid, Padlet, dan Seesaw boleh membantu guru lebih-lebih lagi ketika pandemik. Contohnya, Nearpod membolehkan guru untuk membina kuiz, undi, tinjauan dan permainan dalam pelajaran. Ini membolehkan guru menyemak kefahaman pelajar mereka sebelum memasuki konsep seterusnya.
Walaupun begitu, menurut Andrew Miller, guru seharusnya berhati-hati dalam menyediakan terlalu banyak penilaian dalam talian. Fokus hanya dua atau tiga alat bantu mengajar supaya guru dapat memahami maksud dan keperluan menggunakannya. Perlu diingatkan juga, penyelesaian tanpa teknologi seperti perbincangan antara guru dan pelajar dapat membantu mendapatkan maklumat tentang perkembangan mereka dari semasa ke semasa.
Berikut merupakan beberapa penilaian formatif yang guru boleh gunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian:
1. Dipstick (Pengukur Celup)
Sebagaimana menggunakan dipstick untuk mengukur takat minyak di kereta, guru boleh menyemak sama ada pelajar masih dalam landasan PdP yang betul.
Di permulaan kelas dalam talian, anda sebagai guru boleh bertanya kepada pelajar tentang PdP pada hari sebelumnya. “Adakah ada memahami apa yang kita telah pelajari tentang (topik yang diajar)?” dan meminta pelajar untuk memberi respon secara individu seperti menunjukkan emoji dan sticker dalam ruangan perbualan. Tidak semestinya mengajukan soalan yang serius, soalan lucu juga dapat menarik perhatian pelajar sebelum memulakan PdP.
Pilihan lain: Tanyakan pelajar soalan mengenai topik dengan lebih mendalam dengan memberikan penilaian 1 hingga 5. Ataupun anda boleh meminta pelajar untuk menunjukkan warna tentang topik yang telah diajar: hijau-bersedia untuk topik seterusnya, kuning-perlahan tapi masih boleh mempelajarinya, merah-saya tidak faham.
2. Jurnal Digital
Tidak semua pelajar memproses maklumat dengan kelajuan yang sama atau suka mengangkat tangan dan dikenali secara terbuka semasa kelas. Selepas kelas, latihan refleksi yang diberikan dapat memberikan pelajar ruang peribadi untuk memberi isyarat tentang apa yang mereka fahami dan tidak fahami.
Guru boleh menyediakan tapak untuk pelajar menulis jurnal mereka setiap kali tamat pelajaran di dalam Google Docs atau platform lain. Dalam jurnal tersebut, pelajar boleh memberi respon secara individu perkara seperti:
- K-W-L
- Apa yang mereka ketahui? (K-Know)
- Apa yang mereka ingin ketahui? (W-Want to Know)
- Apa yang mereka pelajari? (L-Learn)
- 3-2-1
- 3 perkara yang anda perolehi?
- 2 perkara yang anda anggap menarik?
- 1 perkara yang anda tidak faham?
Guru juga boleh menggunakan teknik Jill Fletcher, iaitu dengan meminta pelajar menulis aktiviti mereka dalam satu halaman. Fletcher, seorang penyelaras kurikulum di Kapolei, Hawaii, meminta pelajar menuliskan tema, soalan, dan idea utama mengenai topik atau pelajaran pada satu halaman dan memasukkan karya seni atau gambar jika mereka mahu. Mintalah pelajar membuat satu rumusan dalam Canva atau Google Slides, atau mereka dapat melukisnya dengan tangan dan menyerahkannya sebagai foto.
3. Ringkasan Pendapat
Untuk membantu pelajar mendapat perkara penting dari pelajaran, anda boleh meminta mereka meluangkan masa satu hingga dua minit semasa waktu kelas langsung untuk meringkaskan semua yang mereka pelajari.
Mereka boleh menaipnya ke dalam dokumen Google, di kotak sembang, atau sebagainya. Anda juga boleh meminta pelajar untuk berkongsi ringkasan mengenai apa yang mereka pelajari, dengan kelas dalam 60 saat atau kurang.
4. Segi Empat, Segi Tiga, Bulatan
Memberi pilihan pelajar dengan penilaian formatif adalah sangat penting. Anderson mengesyorkan segi empat, segi tiga, bulatan. Ia merupakan aktiviti di mana pelajar memilih bentuk dan tanda tanya yang berkaitan.
- Segi empat – meminta pelajar menyatakan sesuatu yang kini dijauhkan (squared away) dalam pemikiran mereka.
- Segi tiga – meminta pelajar menyatakan tiga idea penting dari apa yang mereka pelajari,
- Bulatan - meminta pelajar untuk membincangkan sesuatu yang bermain (circulating) di fikiran mereka.
Untuk pembelajaran tidak segerak, pelajar boleh menulis jawapan mereka secara bebas dalam dokumen dalam talian sebagai latihan refleksi. Atau, dalam pelajaran segerak, guru dapat membuat latihan tersebut secara kolaboratif dengan meminta pelajar memilih bentuk dan kemudian membaginya menjadi beberapa kumpulan berdasarkan bentuk yang mereka pilih. Pelajar dapat membincangkan refleksi mereka dengan rakan sekelas dan berkongsi kembali dengan seluruh pelajar dalam kelas sebagai penutup pembelajaran.
5. Jadikan Hasil Seni sebagai Penilaian
Kebanyakan guru mencari jalan untuk pelajar menggunakan seni, muzik, dan drama untuk berkongsi pemikiran mereka. Pelajar boleh membuat iklan untuk menerangkan konsep tertentu, melukis komik yang mencatat peristiwa bersejarah atau menjelaskan prinsip saintifik, menulis puisi atau lagu, atau membuat bab dari buku atau babak dari sebuah drama. Dengan menggunakan telefon, pelajar dapat merakam diri mereka dan mendokumentasikan karya mereka dengan kamera telefon untuk memuat naik dan berkongsi hampir.
6. Penilaian Rakan Sebaya
Semasa belajar di luar kelas, sangat penting untuk mengeratkan hubungan antara pelajar. Anda boleh melakukan kedua-duanya pada masa yang sama, meneroka apa yang telah dipelajari oleh pelajar anda sambil mendorong hubungan rakan sebaya yang lebih mendalam.
Tugaskan setiap pelajar dalam talian selama seminggu, atau pasangkan pelajar secara rawak untuk membuat mereka bercakap di seluruh kelas dan menilai pembelajaran antara satu sama lain.
Secara berpasangan, pelajar boleh ditempatkan di Zoom atau platform lain untuk melakukan banyak aktiviti yang sama seperti yang pernah mereka lakukan di kelas untuk memeriksa pemahaman mereka. Berikan rubrik umum kepada setiap pelajar, atau gunakan proses maklum balas untuk menilai tugas rakan mereka; minta mereka berkongsi maklum balas dengan anda juga. Atau minta pelajar mengajar satu sama lain konsep semasa merakam sendiri (audio atau video) dan memuat naik fail untuk anda ulas. Aktiviti-aktiviti ini juga dapat disesuaikan untuk pembelajaran asinkron menggunakan alat di Google Classroom.
Untuk kelas yang lebh besar, sediakan ruang perbincangan seperti forum. Tugaskan tiga hingga empat peranan pelajar untuk mewakili idea atau tema unit yang berbeza, seperti meminta pelajar dalam kelas sejarah menyamar sebagai pemimpin dari pelbagai negara semasa Perang Dunia II. Mintalah setiap pelajar membincangkan perspektif mereka di hadapan rakan sebaya mereka, dan biarkan seluruh kelas mengemukakan soalan untuk menyiasat masalah tersebut.
7. Penilaian Keluar (Exit Slip) Dalam Talian
Menggunakan tiket keluar (exit slip), atau rumusan pelajar terhadap arahan, dan soalan pada sehelai kertas di akhir kelas. Ia adalah amalan penilaian formatif yang popular yang mudah dihantar melalui dalam talian.
Untuk mendapatkan pandangan yang lebih luas mengenai pemikiran pelajar, gunakan arahan terbuka seperti ini:
- Apa yang paling menarik bagi saya hari ini ialah…
- Hari ini sukar kerana…
- Apakah yang anda faham?
- Apakah yang masih keliru?
- Bagaimana ini berkaitan dengan [sesuatu yang dipelajari sebelumnya]?
- Bagaimana anda akan melakukan perkara yang berbeza hari ini?
Rujukan
|